söndag 21 februari 2010

Här & Nu

Blir väldigt inspirerad av boken jag läser, hennes strävan efter att uppleva det gudomliga. Förvånas dock över att människor väljer att göra saker som att meditera 10 timmar om dagen? Hur? och varför?
En annan fundering som dyker upp i mitt huvud (som inte verkar inställt på att sluta tänka) är dessa mantran.
Ham-Sa eller Om namah Shivaya som givetvis ska hjälpa en att försättas i mediation. Jag försökte det; Ham på inandning och Sa på utandning. Det enda jag kom fram till var att det var lättare med: Här - Nu. Det hjälper mig även att "fokusera". Här på inandning och Nu på utandning. Dessa ord ligger till och med fint i magen.

Utöver såna här funderingar har vi idag mest varit inne. Sjukt kallt och snöigt här.
Men det är ljuvligt det med, jag har sovit. ätit och lekt, allt i enlighet med min kopia av Skalmans ät-och-sov -klocka.

Jag har också påbörjat min strumpstickning.
- Herregud jag kommer att vricka ett finger.
Förutom kärlek kommer det att ligga en hel del svett och tårar i dessa sockor.

Kan även rekommendera stickning som meditiationshjälpmedel (för oss meditationsfunktionshindrade).
Det går inte att börja fundera på nått som inte har med de fem stickorna att göra för då blir det -fel -fel -fel.


Så ett annat mantra skulle iof sig kunna vara: avig-rät, avig-rät?

1 kommentar:

  1. Nu finns det ingen återvändo vännen. Nu lägger jag till dig bland mina synliga favoriter och du räknas härmed som aktiv bloggare (jag är enväldig domare).

    Förövrigt så låter stickningen som ett fint projekt. Mindre fint är om du inte tar dig hem på tisdag. Jag håller tummar och tår för att tågen går. Hörs snart.
    Kram

    SvaraRadera