tisdag 23 februari 2010

Perspektiv




Jag är dålig på att byta perspektiv. Antagligen är jag rädd, och ibland kanske även okunnig. Varje gång jag är säker på nått och blir visad att det i självaverket kan vara helt annorlunda blir jag lika förvånad och osäker. Vad vet jag om nått egentligen. Min vistelse här innebär givetivs god mat, mycket sömn och sköna promenader. Men också diskussioner kring politik och samhällssystem. Mina släktingar har varit och är aktiva inom politik och jag inser att jag har så mycket att lära! Att se handlingar och beslut i båda långsiktiga och kortsiktiga konsekvenser, att byta perspektiv och att kunna reflektera kring betydelsen av ord och visioner. Vad är liberalism, frihet att välja egentligen? Och vad krävs för att alla ska få friheten att välja för att inte tala om möjligheten? Hur startar vi alla på samma startlinje så vi sedan kan ges möjlighet till valfrihet?







I övrigt är jag fortfarande i Jämtland. Tåget blev inställt och SJ valde att inte sätta in nån ersättningsbuss. Så nu har jag bokat flyg hem imorgon istället och hoppas på att det är ett säkrare kort.




Blev så full i skratt när vår infrastrukturminister skyllde tågkaoset på förra regeringen! Må så vara att de inte investerat i underhåll av spåren, men vad har dom själva kunnat åstakomma de senaste tre åren? Och snacka om att skylla ifrån sig. Men nu ska de ju tillsätta en forskare i Linköping som ska titta på förseningar och ta fram den ultimata tidtabellen.





Varför varför varför lägga pengar på detta? Skicka ut människan att skotta istället och sen på en studieresa till malmbanan mellan Kiruna och Abisko. Den verkar ju ha fungerat i kyla, snö och blåst i flera år? Kanske man kan försöka göra samma sak i resten av landet? Who cares om var /när förseningen uppstår när den redan skett,


vi vill att ni gör nått åt det!



Såg ett skämt på facebook; om SJ hade kört tågen för nazityskland hade förintelsen aldrig ägt rum. Makabert, men nästan beredd att småle.



Sen, vilket snilledrag att dra in resegarantin när som flest människor behöver den? Ja, det är goodwill och strategisk marknadsföring. Om man kunde garantera tåg i hela landet på samma sätt idag så skulle jag idag välkomna privatiseringen av SJ med öppna armar.



Sen den sköna konstruktören till ishallen vars tak föll ihop. Han skyllde på snön, inte konstruktionen. Ja, herregud, kanske snön har nån typ att fallgaranti som han kan ansöka om.


Nu har jag malt på med alla mina funderingar. Som ni märker har jag mycket tid över för tankar. Meditation har fått stå tillbaka idag.



Bjuder på några sommarbilder medans vi längtar oss bort från kaoset!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar